Intern benchmarking i detaljhandeln : En analys av upplevelser och kritiska framgångsfaktorer

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund Benchmarking är ett populärt styrverktyg men studierhar visat att benchmarking inte anses som ett likaeffektivt förbättringsverktyg som andra styrverktyg,vilka kritiska faktorer som ligger bakom enframgånsrik benchmarking bör då undersökas. Efter en genomgång av tidigare studier fann vi dessutom attbrister finns gällande vetskapen hur användandet avintern benchmarking upplevs. Få studier har gjortsinom detaljhandeln där intern benchmarking tycksvara användbart. Syfte Syftet med studien är att få en större kunskap kringupplevelserna av intern benchmarking inomdetaljhandeln. Studien syftar även till att redogöra förvad det är som ligger bakom en framgångsrik internbenchmarking. Frågeställningar Hur upplevs intern benchmarking inom detaljhandeln? Vilka är de kritiska faktorerna för framgångsrik internbenchmarking? Metod Studien utgörs av en kvalitativ ansats bestående av 2 intervjuer med företagsledning och 5 intervjuer medvaruhuschefer. Studien har även en kvantitativ delsom består av en enkätundersökning med enpopulation på 75 personer. Slutsats Studiens slutsats är att intern benchmarking upplevs som motiverande, stimulerande, användbart i dendagliga verksamheten samt ökar förståelsen förorganisationen. Kritiska faktorer bakom enframgångsrik intern benchmarkingprocess är en tydlig process, utbildning, tillgång till data, ett bra forum förkommunikation och högt deltagande av anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)