Informellt lärande på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om chefers uppfattning av lärandets betydelse på arbetsplatsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Föreliggande uppsats ämnar öka kunskapen och förståelsen gällande chefers synsätt på betydelsen av lärande samt hur dem arbetar för att generera ett lärande hos de anställda. Studien har en kvalitativ ansats, där datamaterialet består utav sex stycken semistrukturerade intervjuer. De frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: Hur uppfattar cheferna lärandes betydelse? Vilka möjligheter för lärande ges de anställda? Hur struktureras arbetsplatsen för att generera ett lärande hos de anställda? Det framkomna materialet har sedan analyserats genom en tematisk analysmetod. Diskussion kring resultatet sker med stöd i tidigare forskning samt genom teoretiska begrepp från Etienne Wengers teori Communities of Practice (COP). Studiens resultat visar att respondenterna betraktar lärande som en ständigt närvarande process, som har stor betydelse både för den enskilda individen, gruppen eller företaget. Det är bland annat genom lärande som företaget och de anställda kan behålla sin aktuella position på arbetsmarknaden, vilket innebär att det är viktigt att hela tiden underhålla lärandet. Resultatet visar respondenternas ståndpunkt att för medarbetarna har ett eget ansvar för sitt lärande, genom att leta upp önskvärda utbildar och därefter motivera för relevansen av dessa i arbetet. Respondenterna betonar även vikten av att som chef utmana medarbetarna, ge dem förtroende och därmed mandat till att fatta vissa beslut. Ytterligare ett resultat som uppvisas är att kulturen på arbetsplatsen har betydelse för lärandet, där samtliga respondenterna strävar efter ett tryggt klimat där det finns utrymme för misstag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)