Ledningens internkommunikation som verktyg i förändringsprocessen ur ett medarbetarperspektiv

Detta är en Master-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

Författare: Indira Cavka; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förändringstakten i hela samhället har blivit snabbare genom åren och det är framför allt tekniken som driver denna utveckling menar Olsson (2017). Organisationer ställs inför många utmaningar och förändringar inom verksamheten är nödvändiga för organisationens överlevnad. Många samhällsviktiga funktioner finns just inom offentlig sektorn som står inför utmaningar med minskad finansiering men ett växande behov hos många kommuninvånare (Häll, 2017). Av den anledningen är organisationer inom offentlig sektor tvungna till olika organisatoriska förändringar menar Piercy et al (2012). Offentliga organisationer präglas ofta av topp-down och centraliserade organ, reglerna och normerna och förändringsprocessen blir ganska trögrörlig (ibid.). Tidigare forskning beskriver både mänsklig faktor och kommunikationsproblem som avgörande faktor till misslyckade organisatoriska förändringar menar Johansson & Heide (2008) och för att lyckas med förändringen krävs det tydlig internkommunikation som ofta förbises i förändringsarbetet eftersom bristande och otydlig internkommunikation skapar negativa känslor inom organisationen vilket försvårar förändringsarbetet. Internkommunikation i förändringsprocessen belyses i tidigare forskning men det mesta belyser internkommunikation från ledarperspektiv. Det saknas mer forskning om förändringsledning ur ett medarbetarperspektiv kring internkommunikation för att se om den möter de anställdas behov och vad anställda anser vara viktigt när det gäller internkommunikation i förändringsprocessen Ruck & Welch (2012). För att bidra med ytterligare kunskap och ökad förståelse för den interna kommunikationen i förändringsprocessen har författaren använts sig av en blandning av kvalitativ och kvantitativ metod från medarbetarperspektiv.Syftet med denna studie är att öka förståelse och medvetenhet för hur den interna kommunikationen och ledarskapet upplevs fungera ur ett medarbetarperspektiv vid implementering av organisationsförändringar inom offentlig sektor samt vilka faktorer som är betydelsefulla för en lyckad kommunikation av en organisationsförändring. De forskningsfrågor som studien försöker svara på är:• Vilken påverkan har intern kommunikation på medarbetarnas inställning till organisatoriska förändringar i en lokal organisation inom offentlig sektor?• Hur viktig är interaktion mellan ledarskap och intern kommunikation vid implementering av organisationsförändring inom offentlig sektor från medarbetarperspektiv?Denna studie visar att internkommunikation har stor påverkan på medarbetarnas inställning till organisatoriska förändringar och att interaktion mellan ledarskap och internkommunikation är viktig från flera olika aspekter.Generellt kan slutsatsen dras att internkommunikation inom organisationen är otydlig, att förändringar inte kommuniceras vid samma tidpunkt till alla medarbetare vilket skapar utrymme för tolkningar, rykten och spekulationer, att internkommunikation är envägskommunikation som gör att medarbetare inte känner sig delaktiga eller inkluderade i vare sig förändringsprocessen eller beslutsfattande.Utifrån gjord studie har författaren kommit fram till att förändringsledningsprocessen är beroende av internkommunikation och ledarskap och om brister uppstår i någon av dessa två, påverkar det både organisationen samt hela förändringsprocessen. Om internkommunikation och/eller ledarskap brister, kommer detta att påverka förändringsprocessen på ett negativt sätt och konsekvenser kan komma att bli många.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)