Primärvården under förändring : Upplevelsen av ett digitaliserat arbetssätt
Sammanfattning: Digital teknik erbjuder nya sätt för hälso- och sjukvården att träffa och behandla patienter.Tekniken kan medföra att vården blir mer effektiv och möjliggöra att fler patienter får vård.Forskning menar att den mänskliga aspekten av en digitalisering har fått mindre uppmärksamhetän de tekniska frågorna vid införandet av nya digitaliserade arbetssätt. Syftet med denna uppsats ärdärför att undersöka hur medarbetaren upplever en digitaliserad arbetsprocess inom primärvården.Denna kvalitativa studie utfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex informanter inomen privat primärvårdskoncern i Västernorrland. Primärvårdskoncernen är i början på sindigitaliseringsresa och vid intervjutillfället hade endast ett fåtal av alla anställda provat på hur det äratt arbeta digitalt. Det insamlade materialet har tydliggjorts genom en innehållsanalys med fokus påtre av hörnstenarna i hörnstensmodellen; kvalité (ständiga förbättringar), delaktighet och kunden icentrum.Av studien framkommer att informanterna upplever att ett digitaliserat arbetssätt kan getidsbesparingar genom effektivare bedömningar vid patientkontakter. I nuläget upplevs dock inteden nya tekniken som helt tillförlitlig och behöver förbättras för att fungera såsom tänkt. I dendigitala arbetsprocessen anser informanterna att det kan komma att ske en förändring iprofessionernas yrkesroller och arbetsuppgifter. De intervjuade menar också att det är av stor viktmed förtroende för varandra, tydliga roller och att alla är väl införstådda vad den digitalaarbetsprocessen innebär.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)