Den nya tidens modehandel : En kvantitativ studie av varumärkeslojalitet inom modebranschen på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den pågående digitaliseringen skapar förutsättningar för ett ändrat konsumtionsbeteende bland dagens konsumenter. Modebranschen är en bransch som tvingats anpassa sig till följd av förändringen och har därmed lämnat traditioner med fysiska butiker samtidigt som en ny typ av hemsidor som säljer kläder, andra varumärkeshemsidor, har tagit stora marknadsandelar. Till följd av den ökade konkurrensen är varumärkeslojala kunder som gör återkommande köp viktigare än någonsin, eftersom de skapar en finansiell trygghet för företagen. Kim, Morris & Swait (2008) förklarar att varumärkeslojalitet kan vara äkta eller vanebaserad, vilket innebär att varumärkeslojala konsumenter kan vara mer eller mindre benägna att ändra åsikt i framtiden kring vilken som är deras föredragna hemsida att handla från. Denna studie består av en kvantitativ undersökning i form av en digital enkät och syftar till att undersöka konsumtionsbeteende på internet mot egna- och andra varumärkeshemsidor. Genom att sedan undersöka styrkan i konsumenters attityd gentemot egna- och andra varumärkeshemsidor kan det då fastställas enligt Kim, Morris & Swaits (2008) teori om varumärkeslojaliteten är äkta eller vanebaserad. För att undersöka styrkan i konsumenters attityd formuleras fem hypoteser som prövas med ett T-test. För tre av hypoteserna säkerställs det statistiskt att det finns en starkare attityd hos konsumenterna gentemot EV-hemsidor än mot AV-hemsidor. För de två resterande hypoteserna kan dock ingen skillnad säkerställas statistiskt mellan grupperna. Studien kan därmed ses som en indikation på att konsumenternas attityd är starkare mot EV- hemsidor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)