Framtidens dagligvaruhandel : En studie om förändring och hur butiken ska framtidssäkras.
Sammanfattning: Dagligvaruhandeln har förändrats genom åren, idag är branschen något helt annat än för 80 årsedan och detta är till stor del med hjälp av digitalisering. Det empiriska materialet för dennastudie är hämtat från ICA Maxi Stormarknad Växjö och ICA Gruppen. Branschen hargenomgått många förändringar och är nu på väg in i den potentiellt största i branschenshistoria. Med hjälp av Richard Normanns bok När kartan förändrar affärslandskapet kanICA Maxi Stormarknad Växjös förändringsarbete analyseras i en kvalitativt studie ur ettkonstruktionistiskt synsätt. Vi har genomfört intervjuer med anställda inom ledningen på ICAMaxi Stormarknad Växjö med utgångspunkten förändring som har sitt startskottet i ny teknik,förändrade konsumentbeteenden och hur ICA Maxi Stormarknad Växjö jobbar medaktiviteter. Intervjuerna har genomförts för att kunna beskriva hur en butiks lokala ledninginom Sveriges största dagligvaruhandelskoncern arbetar med förändring. Uppsatsen kommerundersöka tidigare förändringar som har bidragit till dagligvaruhandelns utveckling. Medhjälp av den insamlade teorin ämnar vi med denna uppsats att analysera förändringsarbetesamt blicka in i framtiden och analysera potentiella vägar framåt för ICA Maxi StormarknadVäxjö likväl ge insikter som kan hjälpa branschen i stort. Slutsatsen kommer därmed mynnaut i att presentera hur ICA Maxi Stormarknad Växjö kan förändras om de går i linje med denteoretiska referensramen och empiriska insamlingen. Uppsatsen presenterar därigenom inteett facit med lösningar på problem utan en utomstående syn på förändringar lokalt medkopplingar till ICA centralt och teori.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)