Den interaktiva teknikens egenskaper : En litteraturstudie om interaktiv teknik i matematikundervisning med fokus på teknikutveckling, teknikens användning och teknikens gynnsamma egenskaper

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Detta arbete handlar om utvecklingen av interaktiv teknik och dess användning i utbildningssyfte inom matematikundervisningen. Studien diskuterar även olika typer av elevgrupper med särskilda behov som kan gynnas av interaktiv teknik för sin inlärning. Studien är baserad på forskning som publicerats mellan åren 2009 och 2014. Mellan dessa år införde skolverket Matematiksatsningen vilket bland annat syftade till att ge skolor medel för att kunna införskaffa och använda interaktiv teknik i matematikundervisningen. Syftet med studien är att sammanställa vad forskningslitteraturen presenterar inom området för interaktiv teknik i matematikundervisningen för att få svar på följande frågeställningar: Hur har den interaktiva tekniken utvecklats inom matematikundervisningen mellan åren 2009-2014? Hur ser användningen av interaktiv teknik i matematikundervisningen ut? Vilka tekniska egenskaper har interaktiv teknik som kan gynna elever med särskilda behov för elevernas inlärning i matematik? Studiens resultat visar att utvecklingen av interaktiv teknik går framåt både när det gäller hårdvara och mjukvara. Dessutom visar resultatet att utvecklingen av mjukvaran sker kontinuerligt och utbudet av program och webbsidor är enormt. Användningen av interaktiv teknik presenteras i olika former, och med det även några problemaspekter som kan uppstå vid införandet av tekniken. Bland annat berörs det tidskrävande arbetet för planering och förberedelse som en av dessa problemaspekter. Studien pekar även på fyra olika elevgrupper med olika inlärningsbehov som kan dra särskild nytta av interaktiv teknik. Resultatet visar att interaktiv teknik med dess visuella och interaktiva funktioner kan vara ett bra medel för elever med särskilda behov för deras inlärning och prestation i matematik. Studien presenterar bland annat att de visuella funktionerna hos en interaktiv skrivtavla kan vara till hjälp för elever med hörselnedsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)