Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. Syftet med denna studie är dels att undersöka lärares didaktiska och professionella utövande i en kurs där metoden Brainswim används på nyanlända elever, dels att uppnå en bättre förståelse för vilka lärandeprocesser som pågår under specifika moment i kursen och som i sin tur leder till att eleverna blir vattenvana. Syftet kan således brytas ner till följande tre frågeställningar: Vilken inverkan har metoden Brainswim på nyanländas vattenvana? Vilka utmaningar och möjligheter erbjuder en BS kurs för lärarens didaktiska och professionella utövande i simhallen? Vilka lärandeprocesser är kopplade till elevernas vattenvaneutveckling under en BS kurs? Genom att genomföra en etnografisk studie på en kurs i BS, där jag själv praktiserar metoden på en grupp nyanlända elever, tydliggörs kopplingen mellan övningsinnehåll, det pedagogiska ledarskapet och eleverna i kursen. Till denna studie valdes en etnografisk ansats med deltagande observation som metod. Etnografin genomsyrar både metod och analys. De viktigaste resultaten som framkom i studien är att lärandet kan förstås i ett sociokulturellt perspektiv, där lärarnas didaktiska kompetens, i interaktionen med eleverna och BS som metod, resulterade i att eleverna blev vattenvana.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)