Avgasrening för framtida miljökrav

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Fredrik Holmberg; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningI dagens miljöfokuserade samhälle ställs det allt högre krav på den tunga fordonsindustrin varvid den gällande miljölagstiftningen skärpts i flera steg de senaste åren. Scania tillverkar tyngre fordon och motorer som alla måste följa de kommande utsläppskraven. Detta innebär att motorernas utsläpp måste reduceras varför avancerade efterbehandlingssystem har införts i ljuddämparen. En metod för att rena avgaserna från kväveoxider är SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction). Denna teknik bygger på att en urealösning sprutas in i avgasflödet. Urean förångas varvid ammoniak frigörs vilket reducerar kväveoxidutsläppen.För att utreda förångningsegenskaperna är det intressant att undersöka vad som sker när förångningsmodulen tillförs extern energi varvid temperaturen i dessa detaljer kan höjas.I detta examensarbete konstruerades en elvärmd detalj till Scanias förångningsmodul för att öka kunskapen kring ureaförångning. Den elvärmda detaljen testades i en motorprovcell. Resultatet blev att en alltför het yta påverkade resultatet negativt upp till en viss temperatur. Ökades temperaturen ytterligare varken förbättrades eller försämrades förångningsprestandan.Detta arbete har skapat en större förståelse för ureaförångning och de fysikaliska fenomen som kan uppstå vid ureaförångning i ljuddämpare. Slutsatsen som kan dras är att fler studier bör genomföras för att ytterligare öka kunskapen kring ureaförångning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)