Kompetensutvecklings roll för motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Personalen är företagets främsta resurs och i butiker där personalen representerar företaget gentemot kunden blir positiva kundmöten en avgörande faktor för att skapa servicekvalitet och goda kundrelationer. Den växande konkurrensen med e-handeln leder även till att kundmötet blir allt viktigare för fysiska butiker för att kunna konkurrera och behålla marknadsandelar. En bransch som möter hårdnande konkurrens från både digitala och fysiska aktörer och som kommer stå i fokus i denna studie, är livsmedelsbranschen. Under 2017 skedde en försäljningsökning med 30 procent vilket gjorde livsmedel till den bransch som hade störst försäljningsökning på nätet. Branschens hårda konkurrens ställer höga krav på både den anställdes kompetens och kunskap men även produktivitet och effektivitet. Detta ökar vikten för företag att veta vad som motiverar deras personal till att prestera och utföra ett effektivt arbete som lever upp till branschens och kundernas höga krav. Syftet med studien är därför att undersöka vilken roll kompetensutvecklingsmöjligheter spelar för anställdas motivation inom livsmedelsbranschen. De första kapitlen i denna studie beskriver den vetenskapliga utgångspunkten och metod som används genom uppsatsen. En kvalitativ metodologi har valts för denna studie och har utförts genom semistrukturerade djupintervjuer med 10 anställda med olika anställningsformer och anställningslängd från 6 olika ICA-butiker fördelade i Skåne, Stockholm och Uppsala. Empirin från intervjuerna presenteras och analyseras sedan kring utifrån studiens teoretiska referensram. Utifrån empirin kunde tre olika upplevelser av möjlighet till kompetensutveckling urskiljas: de som inte upplevde sig ha några utvecklingsmöjligheter, de som upplevde sig haft bra utvecklingsmöjligheter men som nått ett tak och de som upplevde sig ha bra utvecklingsmöjligheter men aktivt valt att inte ta del av dem. Vilka faktorer som ansågs vara motiverande skiljde sig inte mellan grupperna. Gemensamma motivationsfaktorer för alla grupper var lön, kollegor, kundmötet och utveckling. Utveckling var den faktorn som spelade störst roll för de anställdas motivation och där individuell utveckling hade störst påverkan på motivationen i form av att vilja att prestera och arbeta i butiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)