Debiteringsmodell för interna transporter : Hur en debiteringsmodell kan förändra beställningsbeteende och sänka kostnader

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Författare: Helena Andersson; Mela Åhsberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Internprissättning är priser på varor eller tjänster som levereras mellan enheter inom ett större företag. Det visar sig att interna priser kan göra det möjligt för ett företag att mer effektivt styra företaget mot de gemensamma målen. En debiteringsmodell kan användas för att koppla interndebitering till en utförd leverans där en skriftlig begäran skickas elektronisk till mottagaren med besked om belopp och vart pengarna ska betalas. Priset som anges är antingen baserat utifrån en prislista som uppdateras kontinuerligt eller beräknas omgående och fastställs per beställning. Genom att bygga in servicenivåer i en debiteringsmodell kan beställningsbeteende inom intern logistik ändras genom att chefer gör beställare medvetna om hur deras val påverkar produktionsenhetens ekonomi.   Syftet med denna studie är att undersöka huruvida en debiteringsmodell för intern transport kan förändra beställningsbeteenden och sänka kostnader för intern logistik. Syftet har besvarats genom ingående litteraturstudie inom ämnet samt att studien har genomförts på ett fallföretag där det interna beställningsbeteendet och den nuvarande debiteringsmodellen har studerats. Genom detta har nuläget kunnat kartläggas och en ny debiteringsmodell utarbetats. För att kunna utarbeta en ny debiteringsmodell har hårda och mjuka faktorer tagits fram, där faktorerna har ett starkt samband med varandra och är viktiga för att ändra på oönskade beteenden inom intern logistik.    Utifrån undersökningen som utfördes på fallföretaget framgår det att en debiteringsmodell i sig inte kan ändra ett beställningsbeteende, däremot kan debiteringsmodellen visuellt visa vad kostnaden för en transport bli. Tillsammans med servicenivåerna går det att göra beställare medvetna om att valet av servicenivå påverkar slutpriset på en körning. Meningen är att få beställare att bli motiverade att välja en servicenivå som kan sänka produktionsenhetens beställningskostnader och på så vis kan ett oönskat beställningsbeteende ändras. Det är dock viktigt att påpeka att debiteringsmodellen i sig måste stödjas av ett ledarskap som främjar en förändring samt att beställare får utbildning i hur debiteringsmodellen fungerar och kännedom om vad ledningens syfte med modellen är.   Med denna bakgrund så ämnar denna studie att både lösa fallföretagets praktiska problem med interntransportkostnader och att öka kunskaperna kring debiteringsmodeller och hur dessa kan användas för att ändra på oönskade beteenden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)