Tillsyn av fristående förskolor: kommunala tjänstemäns upplevelser av tillsyn på statligt uppdrag

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Studien undersöker hur kommunala tjänstemän, som arbetar med tillsyn av fristående förskolor, genomför tillsynen och om lojalitetskonflikter uppstår i deras arbete relaterat till demokrati-, rättssäkerhets-, effektivitets- och professionsvärden. Syftet med studien är att, genom intervjuer med totalt 17 tjänstemän, öka den empiriska kunskapen om två relativt outforskade delar av den kommunalaförvaltningen: tjänstemäns uppfattningar om lojalitetskonflikter och kommuners tillsyn av fristående förskolor. Resultaten visar att sättet tillsynen genomförs i stort följer samma process i alla intervjuade kommuner och att tillsynsstilen kännetecknas av föranmälda besök, med fokus på rådgivning och dialog snarare än formella sanktioner. Dock finns skillnader i kommunernas bedömningar, vilket väcker frågor om huruvida förskolorna behandlas lika i tillsynen. Vidare betonar de intervjuade tjänstemännen värdet lydnad inför lag och menar att de generellt inte upplever lojalitetskonflikter. Däremot ser många av dem principiella problem och potentiella konfliktområden kopplat till sitt arbete. De lojalitetskonflikter som främst har identifierats rör värdena lydnad inför lag och lojalitet till överordnad respektive hänsyn till samhällsmedlemmar. Avsaknaden av lojalitetskonflikter kan förklaras av den tillsynsstil som används, som fokuserar på dialog, och det faktum att förskolorna generellt anses ha hög kvalitet enligt de intervjuade tjänstemännen. Båda dessa faktorer kan göra det mindre sannolikt att lojalitetskonflikter uppstår, men andra faktorer diskuteras också i uppsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)