Matematiska tröskelbegrepp : Att representera och variera dem på nätet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Internet är en plats där alla kan lära sig. Vem som helst kan publicera vilket digitalt läromaterial som helst. För att säkerställa att ett publicerat material är lämpligt är det viktigt att materialet är utformat på ett pedagogiskt sätt. Det är dessutom viktigt att nyttja de fördelar ett digitalt läromedel har som en konventionell bok inte har. Detta arbete undersöker hur Matteboken presenterar tröskelbegrepp i kursen Matematik 1. I arbetet har tröskelbegreppen på Matteboken analyserats med hjälp utav två didaktiska teorier. Den ena är variationsteorin, vilken handlar om att variera aspekter av ett innehåll för att göra uppenbart vad lärandeobjektet är. Den andra är att använda sig av olika representationer, vilket handlar om att representera ett material på olika sätt för att öka förståelsen av lärandeobjektet. Innehållet har även analyserats utifrån det faktum att det är konstruerat för att läsas på en skärm. Arbetets resultat är att det existerar två tröskelbegrepp inom kursen Matematik 1. Dessa två är funktionsbegreppet och bråkbegreppet. Ett centralt resultat i arbetet är att presentationen av dessa tröskelbegrepp på Matteboken kan förbättras med hjälp utav interaktiva moment, variation och olika representationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)