Hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskoleverksamheten : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskolan
Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa förskolepedagogers uppfattningar av begreppet hållbar utveckling och de tre dimensionerna (ekologisk, social och ekonomisk) i förskolans verksamhet. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger som arbetar i förskolan. Data som samlats in visar på både likheter och skillnader mellan pedagogernas uppfattningar av de tre dimensionerna. Likheter är hur pedagogerna ser barnens sociala kompetens ingå inom hållbar utveckling, flest skillnader fanns i pedagogernas resonemang kring den ekonomiska dimensionen. Arbetet med hållbar utveckling ses av pedagogerna som stort och viktigt. Störst uppmärksamhet i förskoleverksamheten ges den sociala dimensionen, därefter framstår den ekologiska dimensionen där sopsortering och återvinning är återkommande aktiviteter. Den ekonomiska dimensionen är den som framträder minst i pedagogernas resonemang. Det kan underlätta i förskoleverksamheten att dela upp hållbar utveckling mellan de tre dimensionerna, på så sätt blir det tydligt hur man inom förskolan arbetar för en hållbar utveckling både ekologiskt, socialt och ekonomiskt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)