Varumärken och kvalitetssäkring

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Varumärken representerar stora värden i dagens samhälle. Ett sätt för innehavare att omsätta dessa värden är genom licensiering. Varumärkeslicensiering ger stora möjligheter till att stärka varumärket genom att nå nya marknader och kundgrupper, men det medför även risker&semic en misslyckad licensiering kan orsaka stora ekonomiska skador, urvattning och bidra till degeneration av varumärket. Ett sätt att minimera dessa risker är genom kvalitetssäkring. En noggrant utformad kvalitetssäkringsklausul kan bevara varumärkets goodwill, fungera som skydd mot vilseledande och således utgöra en grundsten i ett framgångsrikt licensieringssamarbete. Utformningen av avtalets kvalitetssäkrande funktioner är i hög grad beroende av licensieringsobjektet, produkten och situationen i övrigt. Utöver kvalitetssäkringens primära värdebevarande syfte kan avtalskonstruktionen få effekter inom en rad olika rättsområden. Dessa effekter belyses i och med att uppsatsen behandlar ett urval av frågeställningar och aspekter inom avtalsrätt, marknadsrätt, produktansvar och konkurrensrätt som kan vara relevanta för parterna när ett licensavtal ska utformas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)