Let ́s make it appen - med Skrivguiden : Är appen bättre än lappen?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I Läroplanen för förskolan framgår det att det är förskollärarens ansvar att se till att barn får använda digitala verktyg på sätt som stimulerar barns utveckling och lärande. Trots det fortgår debatter om fysiska artefakter i förskolans verksamhet. Dessutom lyfter förskolans läroplan fram barns läs-och skrivkunnighet, att varje barn ska få möjlighet att utveckla intresse förskriftspråk, förståelse för symboler och hur dessa används för att förmedlabudskap. Då är frågan om digitala artefakter kan kombineras ihop medbarns läs- och skrivkunnighet. Således är syftet med föreliggande studie att studera förskollärares stöttning i barns användande av appen Skrivguiden, likaså det samspel som uppstår. Syftet har varit studiens utgångspunkt i insamlingen av data som genomförts genom observationer, ett observationsschema, fältanteckningar och ljudinspelning. Studiens resultat visar att appen Skrivguiden skapar förutsättningarför barn att utveckla literacy redan i förskolan och att barn med förskollärares stöttning även kan utveckla literacy i samspel med andra barn, såväl som med fysiska artefakter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)