Den digitala fikans svårigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar undersöka hur den informella kommunikationen inom en större organisation har påverkats och förändrats till följd av den digitaliserade arbetsplatsen, samt hur förändringen från fysiskt till digitalt arbete kommit att påverka medarbetares meningsskapande till sin arbetsplats. Den rådande Coronapandemin har tvingat organisationer att ställa om och således tillämpa ett digitalt distansarbete. Denna förändring har inneburit att de dagliga sociala interaktionerna på arbetsplatsen har avtagit och att den informella kommunikationen har minskat. För att studera hur den digitala arbetsplatsen har format medarbetare och deras sätt att skapa mening har en fallstudie utförts på Volvo Cars med utgångspunkt i 11 intervjuer. Studien tar sin utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och syftar således att förstå medarbetares egna upplever och tolkningar. Studiens empiriska material har analyserats med en tematisk analys som utkristalliserade fyra huvudsakliga teman. Studiens resultat indikerar att det finns en utbredd förståelse kring värdet av informell kommunikation. Resultatet indikerar en paradox som visar ett stort behov av informell kommunikation hos medarbetarna, samtidigt som de försök som görs för att upprätthålla och möjliggöra digital informell kommunikation bortprioriteras. Vidare visar resultatet att den digitala arbetsplatsen gör det svårt för medarbetare att direkt översätta den fysiska informella kommunikationen till digitala informella kommunikationsaktiviteter. Studien konkluderar således att det finns en paradox som grundar sig i en bakomliggande förnekelse kring de kommunikativa problemen som har uppstått. Den påvisar även att den digitala kommunikationen i praktiken inte kan ersätta den fysiska kommunikationen. Vi menar att det råder fundamentala olikheter i hur digital och fysisk kommunikation uttrycks, vilket inte bör försummas. Dessutom visar studien att det finns ett behov av en reviderad definition av informell kommunikation samt ett större strategiskt arbete kring den informella kommunikationen i internarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)