Sjuksköterskans kommunikation med den suicidnära patienten inom psykiatrisk heldygnsvård

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Centrum för forskning om välfärd, hälsa och idrott (CVHI)

Sammanfattning: Problemformulering: Att vårda den suicidnära patienten är en komplex uppgift, där sjuksköterskan behöver en tydlig struktur i sin kommunikation för att erbjuda en likvärdig och patientsäker vård. Genom att undersöka sjuksköterskans erfarenheter av att kommunicera med den suicidnära patienten, kan eventuella behov av ytterligare kunskap uppmärksammas och synliggöras. Syfte: Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av att kommunicera med den suicidnära patienten inom psykiatrisk heldygnsvård. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ induktiv ansats där sju sjuksköterskor inom den psykiatriska heldygnsvården i västra Sverige intervjuades. Resultat: I dataanalysen framkom tre kategorier: Behovet av struktur, Vikten av utbildning och handledning och Kommunikationen som ett sätt att förmedla hopp. Kategorierna bildade resultatets övergripande tema: ”Strategier för att skapa trygghet”. Slutsats: För att kommunicera med den suicidnära patienten på ett fullgott sätt är sjuksköterskan i behov av trygghet, vilket kan skapas genom stöd från arbetsgivare i form av utbildning och handledning. Det krävs också strukturella förutsättningar som tydliga riktlinjer och rutiner, samt en god kommunikation med kollegor. Ett gemensamt arbetssätt i  kombination med sjuksköterskans individuella förutsättningar kan ge den suicidnära patienten en så jämlik vård som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)