Svaga och hjälplösa kvinnor i Huryle : En kvalitativ studie om framställningen av kvinnor i spelserien The Legend of Zelda

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: William Lind; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Spelbranschen är en av de snabbast växande marknader men den är också kritiserad för att vara mansdominerad och sexistisk. Tidigare forskning om genus inom spel, visar att en majoritet av spelutvecklare är män och en effekt av detta är att spelen många gånger är gjorda för just män. Forskningen visar också att kvinnor är underrepresenterade i spelen och när de är med framställs de ofta som hjälplösa och svaga. Den forskning som är gjord kollar nästan uteslutande på spel som riktar sig mot en vuxen publik, men väldigt få studier har gjorts om genus i spel som är riktade mot barn. Därför undersöker denna studie hurvida kvinnliga karaktärer framställs i spelserien The Legend of Zelda, som är riktad mot barn. Genom att göra en semiotisk bildanalys har kvinnliga karaktärer i spelet analyserats. Analysen har gjorts med teorier som berör stereotyper, kroppslig mångald och The male gaze. Studien har även undersökt om hurvida framställningen förändrats över tid. Resultatet visar att spelserien nästan uteslutande framställer kvinnor, och deras kroppar, på ett stereotypsitk sätt. Analysen visar även att spelserien är riktad mot män och faller inom ramen för The male gaze. Analysen visar dock att framställningen av kvinnor har föränmdrats över tid, men att det fortfarande är en bit kvar innan de stereotypiska porträtteringarna inte längre en del av The Legend of Zelda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)