Flexibilitet på en dynamisk marknad : En kvalitativ tvärsnittsstudie om hur företag arbetar med flexibilitet på en dynamisk marknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Modeindustrin är en av de branscher som växt mest under 2000 talet vilket medfört förändringar gällande trender och strukturer på marknaden. Från att massproduktion dominerat produktionsstrategin och dess värdekedja har en dynamisk marknad med dess sporadiska efterfrågan växt fram. Som en följd har värdekedjan och produktionsstrategin utvecklats till att bli allt mer agil och flexibel. Att vara mer flexibel är dock en fråga om prioritering då det kräver resurser, pengar och tid. Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur Slow Fashion bolag arbetar med flexibilitet på en dynamisk marknad. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod och är en tvärsnittsstudie med två företag som empirisk grund. Empirin har samlats in via semistrukturerade intervjuer samt dokumentstudier. Slutsats: Studien konstaterar att flexibilitet inte är något som något av de undersökta företagen jobbar aktivt med vilket har skapat en låg lageromsättningshastighet. Flexibilitet är dock inte lika viktigt för dessa företag inom Slow Fashion då deras segment grundar sig på en betydligt stabilare efterfrågan på grund av dess långa produktlivscykler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)