Högläsning och boksamtal för att förbättra elevers språkutveckling : En litteraturstudie om lärares användning av högläsning i samband med boksamtal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna litteraturstudie syftar till att studera betydelsen av högläsning i samband med boksamtal för elevers språkutveckling. Litteraturstudien fokuserar på lågstadiet men då språkutveckling börjar redan i förskolan är föreliggande studie även relevant för förskolan. Forskning visar att lärare inte använder sig av högläsning och boksamtal frekvent i undervisningen. Därav utgår studien från frågeställningarna: “Hur bör lärare använda högläsning i samband med boksamtal i svenskundervisningen på lågstadiet?” och “Hur förbättras elevers språkutveckling genom högläsning i samband med boksamtal?”. Litteraturstudien börjar med en bakgrund som redogör för relevanta styrdokument samt begrepp som ligger till grund för studien. Högläsning, boksamtal, språkutveckling och literacy är begrepp som har många olika definitioner och därför ansågs det relevant att förklara vilken definition som denna litteraturstudie använder. Vidare beskrivs vilken metod som legat till grund för studien, databaserna ERIC (EBSCO) och Libris har använts med olika sökord för att få fram aktuell forskning för studiens syfte. Artiklar valdes utifrån inkluderings- och exkluderingskriterier för att få fram artiklar som besvarar syfte och frågeställningar. Resultat och analys presenteras med utgångspunkt i bakgrund och utvald forskning inom området. Resultatet visar att högläsning i samband med boksamtal främjar elevers språkutveckling, i egenskap av fonologisk medvetenhet, literacy och förståelse för andra. Boksamtal behöver ske innan, under och efter högläsningen och läraren behöver engagera eleverna genom exempelvis rösten. Lärare behöver välja bok utifrån elevernas intresse för att engagera och involvera eleverna under högläsningen. Det är även viktigt att läraren tränar på att läsa boken högt för ett lyckat lärtillfälle. Högläsning i samband med boksamtal blir betydelsefullt för elevernas språkutveckling om läraren är väl förberedd och har ett tydligt syfte med undervisningstillfället. Fortsättningsvis diskuteras resultatet, metoden och implikationer för framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)