Återvinning av asfalt och betong

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsmaterial

Sammanfattning: Bygg- och rivningsavfall utgör en betydande del av den totala mängden avfall som går till deponi. Genom återvinning kan detta avfall ses som en resurs och ersätta naturligt material. Det krävs att återvinningen av byggnads- och rivningsavfall ökar för att minska mängden som deponeras, vilket samtidigt minskar uttaget av jungfruligt bergmaterial. Aktörerna inom bygg- och anläggningssektorn använder det återvinningsbara materialet till fyllnadsmassor och i viss mån till högvärdig återvinning. Denna rapport undersöker möjligheterna för Skanska att utveckla den högvärdiga återvinningen av asfalt och betong, samt utreder den ekonomiska och miljömässiga lönsamheten. Asfalt är ett 100 % återvinningsbart material, men den uppfrästa asfalten utnyttjas dåligt vilket leder till att högarna med asfalt på mellanlager och deponi växer. All asfalt läggs på samma hög, trots att asfalt i slit- och bärlager har olika kvalitet på stenmaterial och bitumen eftersom de ska uppfylla olika funktioner i vägkroppen. Återvinning av betong sker i dagsläget främst genom att krossa ned den och använda till exempel som mark- och vägfyllnad. För att utveckla återvinningen av betong släppte EU 2014 nya standarder som tillåter att betong tillverkas med krossad betong som ballast under vissa krav och förutsättningar. Beräkningarna i denna rapport har gjorts med ett LCC-verktyg som visar att det i dagsläget finns ekonomisk och miljömässig lönsamhet i att återvinna asfalt. Lönsamheten i båda aspekterna ligger i besparing av resurserna stenmaterial och bitumen. För att öka återvinningen bör asfaltgranulatet behandlas likvärdigt med stenmaterial, det bör därför krossas i fler fraktioner och sorteras efter kvalitet på stenmaterial och bitumen. För Skanskas olika asfaltverk bör fokus ligga på att effektivisera verksamheten genom att ta lärdom av de verk som ligger i framkant istället för att bygga om, då de flesta typer av asfaltverk kan återvinna asfalt. För att återvinna betong som ballast till betong krävs ett eget ballastfack på betongfabrik och att fabriken har möjlighet att ta emot och mellanlagra rivnings- och restbetong. Det går enligt kostnadsanalysen tillverka en billigare betongprodukt genom att återvinna 5 % restbetong som ballast, men om endast 5 % tillsätts kommer omsättningen av den ballasten vara för låg för att fabriken ska använda ett ballastfack till restbetong. Betong med högre återvinningsgrad är inte lönsamt på grund av ökade kostnader för transport och hantering. För att upp till 50 % återvunnen ballast ska bli lönsamt föreslås att Skanska tar en intagningsavgift på ca 50 kr per ton rivnings- och restbetong. De miljömässiga beräkningarna gjorda med ett EPD-verktyg visar på tvetydiga resultat vid återvinning av betong, då miljöpåverkan ökar på grund av längre transporter samtidigt som mängden återvunnet material som används ökar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)