Kunskapsformer i kursplaner i kemi : En jämförande analys av Lgr 11 och Lgr 22

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Höstterminen 2022 kommer den nya läroplanen Lgr 22 att ersätta den nuvarande läroplanen Lgr 11. Det är därför viktigt att lärarna redan nu sätter sig in i kursplaner i de ämnena de undervisar i. Detta är för att börja förbereda och planera för undervisning inför höstterminen. I detta arbete har två kursplaner i kemi Lgr 11 och Lgr 22 jämförts med varandra. Det som undersöks är hur ämnets syfte har förändrats samt vilken kunskapsform som dominerar i kursplaner i kemi.Episteme, techne och fronesis utgör de viktiga teoretiska aspekter för definition av olika kunskapsformer. Läroplansteori och olika läroplan presenteras i teorin för att få enbättre förståelse för bakgrunden till förändringarna i läroplanen. En kvalitativ analys används som metod där delar av innehållet bryts ut och analyseras. I analysen används ett kodschema för att identifiera de olika kunskapsformer i texterna. Resultat presenteras samtidigt som det förs en diskussion kring förändringarna i innehållet,kunskapsformerna samt eventuell förskjutning av kunskapsformerna mellan Lgr 11 ochLgr 22. I slutsatsen besvaras forskningsfrågorna, resultat diskuteras med en koppling tilltidigare forskning. Det har visat sig att kunsksapsformen fronesis dominerar i kemins kursplaner och att det inte har skett några större förändringar i innehållet i Lgr 22 jämfört med Lgr 11. Utifrån analys av syftestexten har kemins kursplaner fokus på färdigheter där elever förväntas att handla klokt i olika situationer. Faktakunskaper har blivit mer avgränsade till ämnet kemi i Lgr 22 samtidigt som dessa inte har ökat i omfattning jämfört med Lgr 11. Det förs också en metoddiskussion och diskussion kring den framtida yrkesrollen utifrån undersökningens resultat. Arbetet avslutas med förslag till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)