”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. Det metodologiska tillvägagångssättet i studien utgjordes av ett induktivt förhållningssätt och där empirin samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Sex skolkuratorer från varierade delar av landet intervjuades. Resultatet har analyserats utifrån ett professionsteoretiskt och rollteoretiskt perspektiv. Studien visade att rektorer är av stor betydelse för skolkuratorernas organisatoriska jurisdiktion, legitimitet och autonomi. Andra betydande faktorer är kollegiet samt den egna personliga förmågan till gränssättning och förhandling. Vidare visade studien att skolkuratorerna ser disciplinära åtgärder som ett verktyg, men att de förekoms av flertalet etiska utmaningar. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ses överrepresenterade vid disciplinära åtgärder. Tre skilda förhållningssätt identifierades i skolkuratorernas relation till disciplinära åtgärder. Våra slutsatser är att den skolkurativa professionen har ett förhållandevis stort utrymme att forma sin egen professionella roll. Tillämpningen av disciplinära åtgärder kan indikera att skolan brister i sitt kompensatoriska uppdrag samt att åtgärderna kan betraktas som kontraproduktiva gentemot det skolkurativa uppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)