Inskolning av barn i behov av särskilt stöd i förskolan : En fenomenografisk intervjustudie av förskollärarnas erfarenheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Studien synliggör hur olika förskollärare ser på och jobbar med inskolning av barn i behov avsärskilt stöd. I litteraturdelen redovisas styrdokument och tidigare forskning som belyserarbetet med inskolning i svenska förskolor, arbetet med barn i behov av särskilt stöd, hurpedagogernas kompetens påverkar det pedagogiska arbetet under inskolningen, samt enredogörelse av Bowlbys anknytningsteori. Studien använder sig av kvalitativ forskningsansatsfenomenografi och resultatet baseras på tre enskilda intervjuer med förskollärare samt engruppintervju med två förskollärare. Studien resulterade i fem olika beskrivningskategorier: Pedagogiskt förhållningssätt ochmänniskosyn, Samarbete och flexibilitet, Trygghet i förskolan, Teoretisk kompetens somutgångspunkt, samt Kompetensbehov i situationen. Studiens resultat visar på att pedagogernassyn på barn i behov av särskilt stöd avgör hur arbetet kring inskolning organiseras. Inskolningses som en pedagogisk process som borde vara individuell oavsett inskolningsmodell, menska vara ännu mer individanpassad för barn i behov av särskilt stöd. Barnets trygghet ses somgrundläggande för inlärning och utveckling. Den största skillnad mellan att arbeta medtryggheten under inskolning av barn i behov av särskilt stöd, i jämförelse med att skola inbarn utan behov av särskilt stöd, är den ökade mängden av stöttning riktad till vårdnadshavarei deras trygghet gentemot förskolan. Vårdnadshavare anses även vara i behov av stöttning ochett genomtänkt bemötande i förskolan när det gäller deras bearbetning av barnets situation ocheget sorgearbete. Teoretisk kompetens ansågs vara grunden och utgångspunkt föryrkesverksamma förskollärare med arbetet med inskolning av barn i behov av särskilt stöd.Utifrån respondenternas utsagor blev även ett ökat kompetensbehov i själva inskolningenssituation tydligt. Kunskap som ska införskaffas innan och under inskolning handlar främst ombarnets specifika situation och behov, men även om barnets intressen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)