Ser du mig? En kvalitativ sociologisk studie av självpresentation på Facebook
Sammanfattning: Facebook är ett icke-anonymt socialt medium baserat på verklighetsförankrade relationsförbindelser som används av ett stort antal medlemmar världen över. Studien tar sin utgångspunkt i statusuppdateringsfunktionen på Facebook som en typ av självpresentation i form av inlägg som svarar på frågan ”Vad gör du just nu?”. Är statusinlägg bara en form av kommunikation mellan människor eller är de knutna till ett offentliggörande av självet och identitetsskapande? Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vad som ligger bakom författandet av självpresentationer på Facebook och hur Facebook som kontext generellt, och statusuppdateringsfunktionens utformning specifikt, inverkar på självpresentationernas uppbyggnad.Det empiriska materialet grundar sig på fem strategiskt utvalda intervjupersoner i åldern 20-35 år. Såväl deltagande observation på Facebook under en månads tid, med påföljande analys av de statusinlägg som intervjupersonerna publicerade under den tiden, som uppföljande semistrukturerade intervjuer genomfördes. Teoriramen bygger på dels Erving Goffmans dramaturgiska analysmodell och George Herbert Meads teorier om social ordning och rolltagande, dels Christopher Laschs diskussioner om narcissism som en följd av samhällsförändringar och Jenny Sundéns teorier om textbaserade objekt och gränssnittet mellan verklighet och Internet. Den slutgiltiga försteålsen som nås är att självpresentationer författas i självbekräftande syfte. Icke-anonymiteten och de verklighetsförankrade relationsförbindelserna verkar såväl begränsande på presentationernas utformning som bidragande till intervjupersonernas användning av just Facebook.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)