ROTORSAKSANALYS AV TIDIGARE 5S-ARBETE PÅ ETT TILLVERKANDE FÖRETAG I SKARABORG

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Mathias Hägglund; Erik Berglund; [2017]

Nyckelord: 5S rotorsaksanalys;

Sammanfattning: Cementa AB är ett företag som idag ingår i Heidelberg koncernen som är en stor aktör inom tillverkning av cement. Företagets anläggning i Skövde har som uppgift att implementera 5S i sina lokaler främst inom underhållsavdelningen. På grund av tidigare misslyckat försök har företaget inte lyckats att implementera 5S fullt ut i företaget men kommer 2017 att göra ett nytt försök för att kunna lyckas implementera 5S i verksamheten. Denna gång tar företaget in två studenter från Högskolan i Skövde vars uppgift blir att ta reda på varför den tidigare implementeringen misslyckades och vad som kan göras bättre vid ny 5S-implementering.Examensarbetet går ut på att genomföra en rotorsaksanalys av de tidigare försök av varför 5S inte lyckades drivas igenom på Cementas underhållsavdelning och eventuellt hur företagets operatörer och ledning bör jobba vidare för att lyckas med 5S-implementering och inte riskera att hamna i samma situation.Teorin som examensarbetet använder sig av stöds från hållbar utveckling och Lean-filosofin, med metoden 5S och slöseri. Teori om att lyckas med förbättringsarbeten tas med, för att kunna förklara hur förbättringsarbeten bör utformas och vilka viktiga delar som behöver finnas med för att lyckas med en ny metod eller ett arbetssätt inom en verksamhet.Metoderna som tillämpades var observationer, intervjuer med ledning, enkät med operatörer och en workshop. Alla resultat som studenterna fick från ledningen och operatörer sammanställdes och jämfördes mot teori för att se vilka orsaker som påverkade den tidigare misslyckade 5S-implementationen och hur nuläget ser ut för att kunna implementera 5S i verksamhetens underhållsavdelning.Resultatet sammanställdes och presenteras varför förbättringsarbetet med 5S misslyckades och vilka bidragande orsaker som avgjorde resultatet. Även vilka slöseri som kunde identifieras och dess negativa orsaker och påverkande faktorer på underhållsavdelningen redovisades.Det som framkommer av resultatet är att ledningen och operatörer har skilda åsikter som påverkar en 5S-implementering i nuläget. Men det finns även gemensamma åsikter som kan stödja en framtida 5S-implementering. Att påbörja en implementering utan kunskap om metoden skulle riskera ännu en misslyckad 5S-implementering i lokalerna.Det som påverkar är att inga tydliga mål har satts med vad verksamheten vill få ut av 5S. Andra faktorer var kunskap och brister om förståelse vad 5S är för något och hur arbetet ska bedrivas för att lyckas.Bristerna identifierades och förklaras i rapportens diskussionsdel där resultatet av studien kommenteras hur det har varit och vilka påverkande händelser som har lett till resultatet av arbetet på Cementa. Åtgärdsförslaget till fortsatta arbete för 5S på Cementa förklaras stegvis i rapporten, hur de skall jobba vidare med 5S och möjligheten att kunna nå målet dit hela företaget strävar efter att få komma. Förslaget är inspirerat av ett liknande företag som tillämpade en lyckad metod för sin 5S-implementering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)