Livscykelanalys (LCA) som ett konkurrensverktyg : Var finns de största potentialerna för ett tillverkningsföretag att använda LCA som ett konkurrensverktyg?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Linnea Carlsson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning För svenska företag blir hållbarhetsfrågor, sustainability, allt viktigare. Idag är det inte längre en fråga om företag ska arbeta med det utan hur. Ett av de viktigaste verktygen för att kunna bedöma ett företags miljöpåverkan är livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA). Det är en metod där man studerar miljöpåverkan av en produkt eller process genom hela dess livscykel. Om ett företag gör förbättring hos en produkt eller process med hjälp av LCA finns det ett stort intresse i att kunna kommunicera det till marknaden. Tyvärr är LCA idag inte en helt objektiv metod och företag kan välja att kommunicera sina produkters och processers LCA-resultat på ett godtyckligt sätt. Med ett ökat krav från samhället och marknaden borde vi vara på väg mot ett mer standardiserat sätt att utföra LCA-analyser. Något som skulle göra LCA till ett konkurrensverktyg för företag. Det mest rättvisande sättet att kommunicera LCA-resultat är genom en miljövarudeklaration (Environmental Product Declaration, EPD). Ett system som inte används i så stor uträckning. Syftet med detta arbete är att hitta potentialer för hur tillverkande företag kan använda sig av LCA för att stärka sin konkurrenskraft. Frågeställningen som arbetet strävar efter att besvara är: Var finns de störta potentialerna för ett tillverkningsföretag att använda LCA som ett konkurrensverktyg? Arbetet består av både teoretiskt och empiriskt material. Det empiriska materialet har hämtats från intervjuer och ett studiebesök på en fackmässa. För att få olika synvinklar har både ett företag och en forskare intervjuats. Teorin jämförs med intervjumaterialet för att kunna besvara frågeställningen. Arbetet visar att den största potentialen finns i att aktivt arbeta med LCA och höja kunskapsnivån inom företaget. Detta uppfylls bäst genom att utföra seriösa LCA på sina produkter, gärna med oberoende expertis, och göra resultatet förståeligt och kommunicerbart för sina säljare så att slutkundens medvetandegrad ökar och därmed drivkraften att välja hållbara produkter. För att kunna öka trovärdigheten i resultaten bör EPD-systemet användas när man vill kommunicera det till marknaden. Därmed skapas en konkurrensfördel gentemot de företag vars organisation och produkter inte når samma nivå ur ett hållbarhetsperspektiv. Att ligga i framkant inom detta område kommer ge en konkurrensfördel då marknaden ställer allt högre krav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)