Kunskaper om magnetism : elevers uppfattningar av magnetiska fält

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie söker svar på vad det finns för uppfattningar hos gymnasieelever eller universitetsstudenter som fått undervisning om magnetism. Samt svar på hur man kan förbättra undervisningen för/med målet att utveckla elevernas begreppsliga förståelse av magnetiska fenomen. Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie med studier från hela världen.   Resultatet visar att elever har olika uppfattningar kring hur magnetiska fenomen fungerar. De två vanligaste är att magnetism beror på: (1) Laddade magnetiska poler. (2) De magnetiska fältlinjernas egenskaper.   Förslag på undervisning kring magnetism som visat förbättra elevers begreppsliga förståelse: • Kurser utformade för begreppslig diskussion och aktivt skapande av kunskap hos eleverna.   Följande förslag till framtida forskning ges: • Att undersöka den nuvarande situationen, men också testa olika didaktiska arbetssätt för att se om det går att utveckla den svenska gymnasieskolans fysikundervisning inom magnetismens område.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)