Bullervärderingar på bostadsmarknaden : En jämförelse mellan studenters och övriga samhällets betalningsvilja för vägtrafikbuller

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Nationalekonomi

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker om studenters betalningsvilja för en vägtrafikbullerreduktion från 40 dBA till 30 dBA skiljer sig från övriga samhällets betalningsvilja för samma reduktion. Övriga samhällets betalningsvilja för vägtrafikbuller är framräknat av Trafikverket i den årliga ASEK-rapporten. Bakgrunden till denna uppsats är det förslag om en ny bullerlagstiftning som regeringen har lagt fram, vilken gör skillnad mellan studentlägenheter och andra lägenheter vad gäller tillåten vägtrafikbullernivå. Om studenters betalningsvilja för vägtrafikbuller skiljer sig från övriga samhällets kan det, utifrån den aspekten, finnas belägg för en särlagstiftning för studentbostäder. Denna uppsats använder en annan metod än Trafikverket för att få fram respondenternas betalningsvilja. Vår undersökning använder metoden Contingent Valuation (CV) och Trafikverkets beräkningar är baserade på metoden Hedonisk Priser (HP). Det finns problem med båda metoderna och dessa problem finns i viss utsträckning i både vår undersökning och den studie Trafikverkets värden är baserade på. Trafikverkets beräkningar visar att individer värderar en bullerreduktion från 40 till 30 dBA till 245,5 kr/månad och person. Vår undersökning visar att studenter värderar samma bullerreduktion till 583,5/månad och person. Vi drar därför slutsatsen att utifrån vår studie och Trafikverkets bullervärdering verkar studenter ha en högre betalningsvilja för trafikbuller än övriga samhällets, och att det därmed inte finns belägg för en särlagstiftning för studentbostäder utifrån den aspekten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)