Kreativ öppenhet och positiv disciplin

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Johanna Ericsson; [2009]

Nyckelord: Sammanhang; tydlighet; meningsskapande; disciplin; ;

Sammanfattning: Syftet med mitt arbete var att undersöka spänningsfältet mellan en kreativ frihet och enpositiv disciplin. Närmare bestämt, hur kan man kombinera den öppna kreativa friheten meden positiv struktur som ger sammanhang, tydlighet och meningsskapande? Jag har haft ettundersökande tillvägagångssätt och mitt arbete är ett gestaltande arbete och därför har jagvarvat tankar, gestaltande och skrift, dessutom har jag använt mig av en blogg där jag samlatmitt material. Jag har i min undersökning bl.a. berört teman som acceptans, motstånd, attkänna sig behövd, ramar och disciplin, rutiner och ritualer, autenticitet, sammanhang,tydlighet och meningsskapande. I min gestaltning har jag spelat in ljud, fotograferat, jobbatideellt på Folkmusikkaféet, skissat på dockor, sett flera naturfilmer av BBC:s serie PlanetEarth, dessutom tittat på en dokumentär om meditation. Jag har använt mig av tidigare VFUerfarenheter, gått på utställningar, och jag har arbetat ideellt på en meditationsretreat under tiodagar. Utifrån en upplevelse på retreaten gjorde jag skuggteater, som jag filmade med minmobilkamera, det blev sedan några kortfilmer och tillsist har tecknat fritt. Ett viktigt bidraget imitt arbete har varit att formulera distinktionen mellan vad jag här kallar en positiv disciplinoch den så kallade nyauktoritära trenden inom skola och barnomsorg. Det har lett till att jagfått formulera mig mer omkring vad jag tycker är en positiv disciplin och med hjälp av andrasåsikter och formuleringar blivit tydligare i mina egna. Jag tycker jag har en ganska klar bildav vad kreativ frihet kan innebära i praktiken. Det svåra är inte heller att skapa en kreativfrihet utan det svåra är att göra det inom ramen för en positiv disciplin. Min undersökning ärett försök att närma mig den möjligheten.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)