Fastighetsekonomers motivation i yrkesliv och utbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Abstract   Titel: Fastighetsekonomers motivation i yrkesliv och utbildning Nivå: C-uppsats inom ämnet företagsekonomi Författare: Mahtab Yousefi & Tony Esso Handledare: Jonas Kågström Datum: 2011 - 06 Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka blivande fastighetsekonomers motivation på utbildningen och yrket, som vi sedan skulle jämföra med yrkesverksamma. Samtliga intervjupersoner är befintliga och gamla studenter från Högskolan i Gävle. Denna studie är tillägnad alla studenter som är blivande fastighetsekonomer. Metod: Vi har använt oss utav kvalitativ metod under intervjuerna, totalt genomfördes det 20 intervjuer varav tio utav dem var via telefon. Vi har även använt oss utav kvantitativ metod, vår information samlade vi in via en elektronisk enkätundersökning till de yrkesverksamma, och studenterna fick undersökningen utskriven för att sedan koppla det till Self Determination Theory (SDT). Resultat och slutsats: Resultatet analyserades med hjälp av GCOS och ACI. Det resulterade i att studenterna hade högre procent i autonomy medan de yrkesverksamma hade högre procent i controlled och amotivation. Resultatet visade också att BNPT kunde anpassas och jämföras med respondenterna. Förslag till fortsatt forskning: I vår studie har vi begränsat oss till att forska och analysera studenter som endast har studerat på Högskolan i Gävle. Det skulle vara intressant att föra statistik på andra studenter från andra högskolor/universitet som har närliggande program och som har som huvudmål att arbeta inom fastighetsekonomi/förvaltning. Därefter analysera deras förväntningar och motivation till yrket med hjälp av SDT. Uppsatsens bidrag: Det har gjorts liknande forskning kring motivation, där man har fokuserat sig på bostadsköp. Vi vill fokusera på studenter och yrkesverksamma personer som är och ska bli fastighetsekonomer, hur motivationen är hos båda parter, med hjälp av SDT. Den här studien har bidragit till att ta fram information om motivation, som gynnar båda studenter och personer ute i arbetslivet. Uppsatsen visar hur personer agerar i olika situationer och hur de är som individer när det gäller att vara motiverad. SDT visar att man kan mäta motivation och dela in personer i olika typer av motivationer. Nyckelord: Self Determination Theory, GCOS, fastighetsekonom, utbildning, motivation, studenter, Högskolan i Gävle

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)