Engagerande orkesterverksamheter och musikutbildningar : En intervjustudie om stimulerande musikmiljöer, entusiasmerande ledarskap och utvecklande musikutbildningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Musikhögskolan Ingesund

Sammanfattning: Syftet med studien är att få djupare insikt i på vilka sätt en orkester eller en musikutbildning kan skapa ett utvecklande och stimulerande arbetsklimat, det vill säga en miljö där varje individ ges bästa förutsättningar till utveckling såväl personligt som professionellt. Det saknas mer omfattande forskning inom området. Med detta i åtanke är min avsikt att med detta examensarbete få en djupare insikt i frågeställningar som rör det förhållningssätt dessa miljöer kan ha för att verka utvecklande för alla deltagare. Studien tar sin utgångspunkt i teorier om ledarskap och grupprocesser. Datamaterialet består av halvstrukturerade intervjuer med ledare och chefer som arbetar på Operahögskolan, Kungliga Musikhögskolan och på Folkoperan i Stockholm. Resultaten visar att ledarskapet har en mycket betydande roll för hur verksamheten fungerar och driver sina huvuduppgifter framåt. Det är chefen eller ledningen i orkesterverksamheten och i musikutbildningen som tillsammans med den grundläggande företagsidén skapar företagets själ och kultur. Resultatet visar att grunden i alla organisationer är människan. Att ta tillvara på människan i verksamheten och engagera henne till ett väl fungerande och respektfullt samarbete framgår i studien som en viktig nyckel till att skapa en bra, stabil och utvecklande framtid för musikorganisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)