Långsiktiga strategier för den svenska skivbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Den här undersökningen beskriver hur den svenska skivbranschen skall överleva vid nya teknikskiften. Syftet med undersökning är att genom en fallstudie få en djup förståelse och kunskap om hur branschen och dess externa faktorer ser ut, och därefter analysera och utvärdera tre företag i skivbranschen och dess långsiktiga strategier. Genom att ha genomfört intervjuer med tre personer från tre olika skivbolag har syftet kunnat besvaras. Intervjuerna som genomfördes var ostrukturerade och ej standardiserade, detta för att få en djup kunskap och förståelse för branschen som undersöks, samt att få ut så mycket relevant information som möjligt. I undersökningens analys har empirin analyserats utifrån de variabler som har tagits ut från de valda teorierna. De svenska skivbolagen befinner sig på en marknad där konkurrensen är hög, vilket bolagen inte har uppmärksammat. Omstruktureringar har varit nödvändiga i organisationerna på grund av den nya digitala tekniken. Skivbolagen befinner sig i en situation där nyskapande och flexibilitet är viktiga utgångspunkter för framgång. Skivbolagen började sent utnyttja möjligheten att sälja sin musik via distributions- och försäljningskanaler på Internet. Om bolagen utsätts för samma fenomen en gång till måste de bli mer flexibla och agera snabbare för att inte hamna i den situation som de befinner sig i idag. En annan aspekt som kommer att ha stor betydelse i framtiden är kommunikationen inom företagen så att de anställda är uppdaterade när det gäller utvecklingen inom den digitala tekniken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)