En modell för analys av kostnadsskillnader mellan logistikalternativ– Fallet Volvo Cars Customer Service´ distribution av reservdelar till Nordamerika
Sammanfattning: Bakgrund: De senaste åren har konkurrensen på olika marknader ökat markant. Mångaföretag fokuserar på att vidareutveckla produkter och tjänster samtidigt som man förbättrarservicen och relationen till kunderna. För att kunna finansiera produktförbättringar och höjdservicekvalitet till kunderna är det viktigt för företaget att se över sina kostnader för attkunna minska dessa. Uppsatsen fokuserar på en minskning av kostnaderna inomfallföretagets logistik där transportkostnader i synnerhet utgör en stor andel av kostnaderna.Vårt fallföretag vill ha ett verktyg som kan användas som beslutsunderlag vid val mellantvå tranportalternativ (flyg- respektive båtfrakt) och som innebär att logistikkostnadernaminskar samtidigt som servicenivån bibehålls. Uppsatsens huvudfråga är: Vilka skillnader ilogistikkostnader finns för flödeskedjans aktiviteter för båt- respektive flygtransport?Syfte: Vårt syfte med uppsatsen var att utveckla en modell som kan användas sombeslutsunderlag för val mellan två logistikalternativ. Som ett steg i processen har vi kartlagtoch jämfört aktiviteter i flödeskedjan och identifierat kostnadsskillnaderna mellanalternativen.Metod: För att uppnå syftet med uppsatsen har vi tillämpat totalkostnadsmodellen.Nödvändig information har samlats in genom intervjuer och egna observationer. Enkartläggning av flödeskedjan för de båda logistikalternativen genomförs för att sedanidentifiera kostnaderna för alternativen. Därefter jämförs kostnadskomponenterna och enmodell utvecklas för att beskriva kostnadsdifferensen.Resultat och slutsats: Våra resultat visar att valet av transportmedel ger upphov tillkostnadsskillnader i transportkostnaden, orderläggnings- och informationskostnaden samtlagerföringskostnaden. De mest väsentliga skillnaderna uppstår i transport- ochlagerföringskostnader vilket återspeglas i vår modell.Förslag till fortsatta studier: Eftersom Volvo Car Corporation har verksamhet även iandra geografiska områden än den Nordamerikanska marknaden anser vi att det voreintressant att göra en liknande studie som fokuserar på andra marknader. En annan tänkbarstudie kan vara att jämföra andra transportmedel än båt och flyg för att hitta den bästalösningen för företaget.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)