iPad och appar för lärande En kvalitativ studie om åtta speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Ett syfte med studien är att undersöka speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om användning av iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter. Ett annat syfte är att undersöka om pedagogerna anser att denna undervisning leder till någon utveckling för eleverna samt om den ökar elevernas motivation och stärker deras självförtroende. Teori: Studien är inspirerad av det sociokulturella perspektivet, vilket har använts som ett teoretiskt ramverk i studien. Inom det sociokulturella perspektivet anses lärande konstrueras genom samspel med andra människor. Lärande kan också medieras i samspel med ett kulturellt redskap/verktyg. Detta verktyg kan även användas för att kompensera olika funktionshinder. I denna studie utgör iPad och appar kulturella verktyg. Metod: Studien är kvalitativ och som empiriskt redskap har den kvalitativa intervjun använts. Den hermeneutiska ansatsen har använts vid bearbetning, tolkning och analys av studiens empiri. I tolkning- och analysarbetet har en växelverkan förekommit mellan delarna och helheten för att få en förståelse för informanternas utsagor. Resultat: Studiens resultat visar att det finns ett stort behov av kompetensutveckling bland informanterna. Vidare framkom det att en vuxen behöver finnas tillhands för att handleda eleverna när de arbetar med iPaden och apparna. Informanternas erfarenheter av iPad och appar visar att det finns både för- och nackdelar med verktyget. Resultatet visar också att det finns delade åsikter bland informanterna om hur deras elever utvecklar sin läsning och skrivning med hjälp av appar. Majoriteten av informanterna är eniga om att elevernas motivation ökar och att deras självförtroende stärks när de får arbeta med iPad och appar i undervisningen, eftersom de då uppfattar att de kan delta i undervisningen utifrån sina egna förutsättningar. Specialpedagogiska implikationer: Utifrån resultatet ser vi att iPaden och apparna kan vara ett användbart digitalt verktyg i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter. Vi menar dock att det är betydelsefullt att verktyget anpassas efter elevens behov och förutsättningar. I sitt arbete med iPaden och apparna behöver eleven få vägledning och stöd av en lärare. Vi finner det därför av stor vikt att alla speciallärare, specialpedagoger och lärare får kompetensutveckling inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)