"Jag bygga, bampan" : Vilka kunskaper kan barn i 1,5-2 årsålder ta till sig om ficklampan som ett tekniskt system

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Angelika Berglund Saxholm; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper om en ficklampa som ett enkelt tekniskt system barn i 1,5-2 årsålder kan ta till sig. Studien är kvalitativ och har genomförts med deltagande observationer där barn ges möjlighet att undersöka en ficklampa och dess olika delkomponenter, lampa, strömbrytare, batterier och lock.   Resultatet visar att barnens förmåga att till sig kunskaper om ficklampans delkomponenters funktion är mycket stor. I studien deltog sammanlagt sex barn i 1,5-2 års ålder, genom en pedagogisk aktivitet blev barnen introducerade för en ficklampa och efter tre dagar genomfördes en deltagande observation där barnen fick undersöka och utforska några av ficklampans delkomponenter.  Resultatet grundas på observationstillfället. Efter observationstillfället hade majoriteten av de barn som deltagit utvecklat kunskaper om ficklampans delkomponenters funktion och en förståelse för att batterierna måste sitta i ficklampan, att locket måste vara på samt att barnen behöver trycka på strömbrytaren för att få ficklampan att lysa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)