Den goda maten : Hur Kommuniceras CSR-arbete till och av lokala franchisetagare? En fallstudie på ICA Gruppen AB.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: CSR har varit ett välbekant ämne sedan 1950-talet och antal franchisesamar- beten i Sverige ökar visar Svenska Franchiseförenings undersökning från 2018. Teorin beskriver även vikten av en tydlig kommunikation och strategi för franchisekoncernens CSR-arbete, trots detta finns det ett gap av studier specifikt inriktade på CSR inom franchising. Därför avser studien att bidra med en fördjupad förståelse för hur CSR-arbete kommuniceras till och av lo- kala franchisetagare. Studien utgick från en induktiv kvalitativ fallstudie på ICA Gruppen där empirisk data insamling skedde via analys av organisat- ionsdokument i form av den centrala hållbarhetsredovisningar från redovis- ningsår 2017 och 2018. Empirisk data insamlades även via semi-strukture- rade intervjuer med två stycken ICA Maxi franchisetagare. Empirisk data i form av den centrala hållbarhetsredovisningen avsågs bidra med förståelse för hur CSR-arbetet kommuniceras till lokala franchisetagare, medan de se- mistrukturerade intervjuerna avsågs bidra med förståelse för hur den lokala franchisetagaren tolkar och implementerar det centralt kommunicerade CSR- arbetet. Studiens slutsats är att franchisegivaren redogör för en global kom- munikationsstrategi gällande CSR-arbetet i hållbarhetsredovisningen, medan franchisetagaren i sin tur utformar sitt CSR-arbete anpassat till de lokala för- utsättningarna och möjligheterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)