Läsförståelse + Medier = Läsutveckling? : Hur elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av olika medier
Sammanfattning: Forskning visar att medier är en central del i samhället eftersom information och underhållning medieras. Barn möter ofta olika typer av texter genom olika medier på fritiden och i skolan. Om elever får koppla sina tidigare erfarenheter till ny information, befästs deras kunskaper på en djupare nivå. Eftersom läsförståelse är en central del i undervisningen bör därför medier integreras i undervisningen. Även Skolverket menar att elevers tidigare erfarenheter ska vara en del av undervisningen. Litteraturstudiens syfte är att utveckla kunskap om hur undervisning i grundskolans tidigare år kan stärka elevers utveckling i läsförståelse med hjälp av olika medier, vilket har lett fram till följande frågeställningar: Hur påverkar medier elevers utveckling av läsförståelse? Hur kan lärare använda medier för att bidra till en utvecklad läsförståelse? Undersökningsmaterialet består av nationellt och internationellt material bestående av sju artiklar, fyra doktorsavhandlingar, en licentiatavhandling samt en antologi. Materialet berör litteraturstudiens syfte och frågeställningar och är vetenskapligt granskade. Av den första frågeställningen har det framkommit att elevers läsförståelse påverkas i relation till medier och motivation. Resultatet visade att elever som hade medier integrerat i undervisning där de läste och tolkade multimodala texter fick en djupare förståelse av texters innehåll och budskap. Genom den andra frågeställningen har det framkommit att medier och elevers tidigare erfarenheter är något som sällan integreras i undervisningen, på grund av avsaknad erfarenhet hos lärare. Resultatet visade även att lärare som undervisar om läsförståelsestrategier explicit med hjälp av medier bidrar till att elever utvecklar sin läsförståelse.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)