Alien phone : en studie av produktljuds betydelse för identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikvetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskapen om produktljud i relation till konsument- och varumärkesidentitet. Övergripande metod är kvalitativ och hermeneutisk. Studien har utförts med hjälp av en fallstudie med en djupintervju och några semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket utgår från rådande varumärkesteori: varumärkesprismat, kommunikationsmodellen, operativa ljud, semiotiska samt musiksociologiska perspektiv på identitetsskapande musik/ljud. Studien utgår från att se hur ljuddesignen i en mobiltelefon från Sony Ericsson var överensstämmande med vad företaget vill förmedla (image) och hur konsumenten uppfattar företaget (identitet). Jag undersöker även hur konsumenten uttrycker personlig identitet med telefonens ljuddesign. Slutsatserna är bl a att Sony Ericsson inte använder ljuddesign för att bygga varumärke. Telefonens ljuddesign är inte en aktiv del av övrig design. Ljuddesign har substituerats av teknologi: användaren ska fylla telefonen med nedladdade signaler, som avses att bytas ut regelbundet. Telefonens ljuddesign är formad efter principen att ringsignalerna efterliknar målgruppens musikpreferenser. Skarpa och genomträngande ljud som ger användaren associationer, riskerar att trötta ut och stötas bort i längden. Det finns ett bortglömt estetiskt perspektiv på ring- och mobiltelefon- signaler. Ljuddesign av produkter är viktigt och kan användas för att ge konkurrensfördelar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)