Brand Personality, färger & typsnitt i logotyper
Sammanfattning: SYFTE: Syftet med uppsatsen är att utreda kopplingen mellan varumärkespersonligheter och logotyper. Logotyper består bland annat av färg samt typsnitt och avsikten blir därför är att undersöka de två attributens inverkan på konsumenters uppfattning av varumärkespersonligheter. METOD: Tillvägagångssättet som valts för uppsatsen är en kvantitativ strategi och författarna har valt en deduktiv metod som huvudmetod. Det finns även inslag av den induktiva metoden där teorin är ett resultat av forskning. Studien baseras på sekundärdata, främst teorier från vetenskapliga artiklar och akademisk litteratur samt primärdata i form av en enkätundersökning. TEORI: Studien baseras på teorier inom områdena Brand Personality, varumärke, logotyp, färg och typsnitt. Inom forskningen kring varumärkespersonligheter har utgångspunkt varit Jennifer L. Aakers teorier. Teorierna kring varumärke, logotyp, färg samt typsnitt utgör en grund för undersökningen kring konsumenters koppling mellan tidigare nämnda teorier samt Brand Personality. EMPIRI: En undersökning i form av en enkät har utförts på 200 respondenter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Könsfördelningen bland respondenterna var 56,5 procent kvinnor och 43,5 procent män. Stickprovet ska representera åldrarna 16-65, men efter analys i SPSS upptäcktes det att de lägre åldersgrupperna var överrepresenterade. SLUTSATS: I den empiriska undersökningen samt i analysen framgick det att konsumenter har tydliga associationer och uppfattningar om färger samt typsnitt. Associationerna går att koppla till de varumärkespersonligheter som Jennifer L Aaker tagit fram. Färg och typsnitt i logotyper blir därför viktiga element i företags varumärkesbyggande och fungerar som ett hjälpmedel i förmedlingen av varumärkespersonligheter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)