Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015

Detta är en C-uppsats från

Författare: Hiam Jacoub; Lamis Daher; [2011]

Nyckelord: matematik; lektion; lärare; taluppfattning ental; ;

Sammanfattning: Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisningmellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter ochskillnader i ett visst moment matematikundervisning i respektive länder. Det gör vi genomatt jämföra hur två lärare i Sverige respektive Libanon undervisar i matematik, specifikt omental och tiotal. Med detta i åtanke kommer vi att ställa följande frågor:- Vad menar lärarna är viktigt för elevernas lärande av matematik, i allmänhet och specifiktbeträffande ental och tiotal?- Hur hanterar de lektionens innehåll och tydliggör det som de anser viktigt?- Vilka likheter och skillnader finns det mellan de två lektionerna?- Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas sätt att se på undervisning?Undersökningen grundas på en kvalitativ jämförande studie av lektioner och lärarintervjuerbåde innan lektionen samt efteråt. Av de viktigaste svaren som vi har fått från den svenskaläraren är att eleverna ska ha roligt i matte för att få lust att lära sig genom en variation avolika arbetssätt, till exempel praktiska övningar och matematiska samtal. Den libanesiskaläraren påpekar vikten av att kunna räkna i årskurs 1 och 2 som en viktig del avmatematikundervisning och är grunden till allt lärande.I intervjuernas och lektionernas analyser har vi kommit fram till att lärarna har vissa likhetersamt vissa skillnader på synen till matematiken samt lektionernas genomförande. Men bådalärarna varierar på innehållsmässigt för att utveckla och tydliggöra elevernas taluppfattning.Dessutom de planerar och genomför lektionerna utifrån Sveriges och Libanons läroplaneroch väcker elevernas intresse i matematik genom att testa på de olika additionsstrategierna.Vi upplever att vi har uppnått vårt syfte med en utmaning av två olika undervisningskulturersamt ser vi att oavsett lärarnas kulturella bakgrund är den goda taluppfattningen grunden tilllärande i matematikundervisningen. En sådan studie hjälper oss att reflektera vidare iframtiden för att bemöta eleverna i det mångkulturella samhället vi lever i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)