Sociala medier och musikfestivaler : En kvantitativ och jämförande studie om skillnaden mellan män och kvinnors användande av musikfestivaler's konton på sociala medier sett från ett marknadsföringsperspektiv
Sammanfattning: Titel: Sociala medier och musikfestivaler - En kvantitativ och jämförande studie om skillnaden mellan män och kvinnors användande av musikfestivaler`s konton på sociala medier sett från ett marknadsföringsperspektiv. Författare: Jenny Claurentzius, Fanny Malmborg och Sofie Svedin Handledare: Thomas Michel Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Syfte: Att öka förståelsen för de skillnader som finns mellan män och kvinnors användande av de konton som musikfestivaler innehar på sociala medier. Metod: En kvantitativ studie utfördes i form av en enkätundersökning som spreds via Facebook till festivalbesökare som besökt en festival i år (2017) eller föregående år (2016). Resultat: Skillnader uppmättes i sätten som män och kvinnor använder sig av, interagerar och identifierar sig med en musikfestival och dess konton på sociala medier. Slutsater: Män är mer observerande i sin användning av musikfestivalens konton på sociala medier, mindre angelägna att festivalens image passar in med egna självbilden och mer impulsiva i sina uppdateringa och beslutsfattande. Kvinnor är mer interagerande i sin användning av musikfestivalens konton på sociala medier, mer angelägna att musikfestivalens image passar ihop med den egna självbilden, mer känslomässigt engagerade och praktiska i sitt beslutsfattande. Nyckelord: sociala medier, musikfestival, marknadsföring, genusskillnad, varumärke
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)