I vilken kontext? : En innehållsanalys av läromedlet Kontext: svenska 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att se skillnader och likheter mellan tre olika versioner av läromedlet Kontext Svenska 1. De tre olika läromedelsversionerna är anpassade till olika gymnasieprogram, en för Barn- och Fritidsprogrammet, en för Bygg- och anläggningsprogrammet och en för alla program. För att få svar på frågeställningarna ” På vilka sätt förenar och skiljer sig läromedlet åt gällande innehåll, uppgifter och bilder, beroende på vilket gymnasieprogram läromedelsversionen är skriven för?” och ”På vilka sätt ges alla elever, genom dessa läromedel, likvärdig möjlighet att uppnå målen i enlighet med kursplanen?” genomförde vi en kvalitativ- och komparativ läromedelsanalys där vi arbetat utifrån hermeneutik och diskursanalys. Det resultat som presenteras är att läromedelsversionerna i sig inte skiljer sig åt på ett sätt som ger olika möjlighet till måluppfyllelse beroende på vilket program eleven studerar. Resultatet visar dock att läromedlens övningar och innehåll ligger på en nivå som försvårar djupare analyser och högre måluppfyllelse inom kunskapskraven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)