E-utbildning som stöd i förändringsarbete : En kvalitativ intervjustudie om införandet och användningen av e-utbildning i en svensk kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Informations- och kommunikationsteknikens utveckling påverkar genomförandet av förändringsarbetei organisationer. Att använda sig av e-utbildning som stöd i förändringsarbete blir därför alltvanligare. Dock finns en avsaknad av forskning om varför och hur offentliga organisationer påstrategisk nivå använder e-utbildning. Genom denna kvalitativa intervjustudie med syfte att beskrivaoch analysera införande och användning av e-utbildning som stöd i förändringsarbete i en svenskkommun framkom motiv, strategier och erfarenheter från utbildningssatsningen. Datainsamlingengenomfördes med nio informanter som var ansvariga för genomförandet av e-utbildningen ikommunen. Framträdande motiv bakom valet att använda e-utbildning i kommunen var att lågpåverkan på verksamheten och effektivt nyttjande av befintliga resurser ansågs vara betydande. Vidareuttrycktes att strategierna för genomförande av e-utbildningen var att tilldela ansvaret på de olikaverksamheterna för att kunna anpassa efter specifika behov. Det förekom även stöd i form av mänskliginteraktion som komplement till e-utbildningen för att stödja kunskapsinhämtningen. Identifieradeerfarenheter i studien visar att bristande förkunskaper och synen på genomförande av e-utbildningensamt avsaknad av det pedagogiska synsätt som krävs hade inverkan på utbildningens utfall. Samtligaresultat påverkades av existerande yttre krav och tidsbrist, vilket påtvingade att förändringsarbeteskulle ske. Därmed begränsades också utrymmet för att kunna göra förändringar i verksamheten. Detgår således att konstatera att e-utbildning med fördel kan användas som stöd i förändringsarbete ioffentliga organisationer men den komplexitet som dessa organisationer ställs inför försvårarmöjligheten till att uppnå full effekt av e-utbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)