"Att springa till matkön" : Fysisk aktivitet inom fritidshemmets verksamhet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Den fysiska aktiviteten behandlas utifrån olika aspekter. Däribland kommer fysisk aktivitet och rörelse, fritidspedagogers deltagande, utomhuspedagogikens och miljöns betydelse för fysisk aktivitet att lyftas. Styrdokumenten och vår teoretiska utgångspunkt är två delar som även presenteras närmare. Syfte: Vårt syfte är att undersöka vad några fritidspedagoger och några barn har för upp-fattningar om fysisk aktivitet i fritidshemmet. Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie med intervju som redskap. Intervju-erna gjordes i tre olika kommuner och innefattar både barn och fritidspedagoger som re-spondenter. Resultat: I vår studie framkom det att barnen uppfattar fysisk aktivitet som en idrott me-dan fritidspedagogerna förknippar det med fysiologiska effekter av en aktivitet. Det visade sig finnas en stor okunskap bland fritidspedagogerna gällande innehållet i styrdokumenten, i förhållande till fysisk aktivitet. Dock fanns en ambition om förbättring och utveckling. Det visade sig finnas ett stort missnöje med de lokaler som fritidshemmen får nyttja. Utomhus-miljön ses som ett extra rum som kompletterar lokalerna i fritidsverksamheten. Lokalerna ses inte som ändamålsenliga för verksamheten. Barnen uppfattar vissa fritidspedagoger som slöa och anser att de sällan deltar i fysiska aktiviteter. Vissa barn tycker att det blir lugnare inne på fritidshemmet om de först får vara ute och aktivera sig fysiskt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)