Vilken makt har eleverna i skolan? Skillnaden mellan elevernas formella och reella makt på en skola.

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Elevernas inflytande i skolan är något som de nationella styrdokumenten lyfter fram som en viktig del i elevernas demokratifostran. Genom att utifrån ett intersektionalitets- och maktperspektiv analysera dessa dokument och jämföra dem med samtalsintervjuer som gjorts med fyra elever i årskurs nio skapar denna uppsats en ögonblicksbild av hur målen för inflytande i dessa dokument uppnås. Vårt resultat visar tydligt att dokumenten framförallt fokuserar på elevernas inflytande över undervisningens innehåll och former, men vad som tydligt kommer fram i intervjuerna är att eleverna upplever sig ha ett mycket begränsat inflytande, samt att detta inflytande framförallt handlar om trivselfrågor såsom rastlokalers utformning och skolmat. Eleverna har också mycket bristande vetskap om vilka områden de har rätt att ha inflytande över och hur detta ska gå till. Vi konstaterar att elevernas upplevelse av sin reella makt är vitt skild från den bild av inflytande som skolans styrdokument ger.Elevernas inflytande i skolan är något som de nationella styrdokumenten lyfter fram som en viktig del i elevernas demokratifostran. Genom att utifrån ett intersektionalitets- och maktperspektiv analysera dessa dokument och jämföra dem med samtalsintervjuer som gjorts med fyra elever i årskurs nio skapar denna uppsats en ögonblicksbild av hur målen för inflytande i dessa dokument uppnås. Vårt resultat visar tydligt att dokumenten framförallt fokuserar på elevernas inflytande över undervisningens innehåll och former, men vad som tydligt kommer fram i intervjuerna är att eleverna upplever sig ha ett mycket begränsat inflytande, samt att detta inflytande framförallt handlar om trivselfrågor såsom rastlokalers utformning och skolmat. Eleverna har också mycket bristande vetskap om vilka områden de har rätt att ha inflytande över och hur detta ska gå till. Vi konstaterar att elevernas upplevelse av sin reella makt är vitt skild från den bild av inflytande som skolans styrdokument ger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)