Samtalsmatta som kommunikationsstödjande redskap för gruppsamtal i förskolan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur samtal mellan förskolebarn i grupp påverkas då metoden samtalsmatta används. Tre analysområden undersöktes – samtalsutrymme, samtalsinnehåll och uppmärksammande av åsikter. Två pedagoger samt åtta förskolebarn, 4-5 år gamla, deltog i studien. Deltagarna var fördelade i två samtalsgrupper med vardera en pedagog och fyra barn. Respektive grupp videoinspelades under fyra gruppsamtal då de samtalade om två olika samtalsämnen med och utan samtalsmatta. Tid för varje barns utrymme i samtalen beräknades, barnens kommunikativa bidrag kodades efter innehåll och därefter analyserades i vilken utsträckning åsikterna uppmärksammades. Barnens samtalsutrymme skiljde sig inte signifikant mellan samtalsformerna. När samtalsmatta användes handlade samtalet i större utsträckning om åsikter. Samtalen utan samtalsmatta handlade mer om annat som var både inom och utanför samtalsämnet. Det mest utmärkande för samtalen med samtalsmatta var att barnens åsikter uppmärksammades i betydligt högre utsträckning av de andra barnen i samtalsgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)