Etnicitet i samhällskunskapsläromedel : En läromedelsanalys av hur etnicitet framställs i samhällskunskapsläromedel för gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna uppsats har vi undersökt hur etnicitet framställs och beskrivs isamhällskunskapsläromedel för gymnasiet. Vi har också haft för avsikt att undersöka ometnicitetsbegreppet problematiseras i relation till dess komplexitet. Vi har genomfört enkvalitativ textanalys av tre nyutgivna läromedels beskrivning och diskussion kring etnicitet irelation till två framstående perspektiv inom etnicitetsforskningen, essentialism ochkonstruktivism. Etnicitet kan genom dessa perspektiv antingen ses som biologiskt och statiskt(essentialism) eller som socialt konstruerat och föränderligt (konstruktivism). Detessentialistiska perspektivet anses i dagens forskning vara föråldrat medan detkonstruktivistiska anses vara mer nyanserat och därmed att föredra. Vår teoretiskautgångspunkt om individens meningsskapande genom distansering till andra har genomsyratuppsatsen. Genom att systematiskt ställa frågor till texten och utgå från de centralaståndpunkterna inom respektive perspektiv har vi genomfört vår analys och som sedanmynnat ut i vårt resultat. Studiens resultat visade att i de samhällskunskapsläromedel viundersökt framträder företrädesvis ett konstruktivistiskt perspektiv i förklarandet av etnicitet.Vi har dock även funnit vissa tendenser på essentialistiska inslag i läromedlen. Viktigt attpoängtera är att framställningen i läromedlen inte alltid gått att placera inom ramen för någotav dessa två perspektiv. Vidare förklarar vi i uppsatsen vikten av att läromedel är nyanseradeläromedel eftersom innehållet i läromedlen styr vad eleverna lär sig och bär med sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)