Lärares användning av boksamtal i läsförståelseundervisningen : En kvalitativ intervjustudie med sex lärare i årskurs F–3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Den internationella undersökningen PIRLS visar att svenska elevers läsförståelse har försämrats under senare år. Tidigare forskning indikerar att boksamtal där lärare och elever samtalar om bokens innehåll utifrån olika frågor som berör användandet av olika lässtrategier utvecklar elevers läsförståelse. Syftet med studien har varit att beskriva och analysera sex verksamma lärares, i årskurs F–3, erfarenheter av läsförståelseundervisningen inriktat på boksamtal för att utveckla elevers läsförståelse. Syftet smalnades av till två frågeställningar: Hur beskriver lärarna att de använder boksamtal i läsförståelseundervisningen? Vad beskriver lärarna är viktiga faktorer för att boksamtalet ska bidra till att utveckla elevernas läsförståelse? Studiens metod är en kvalitativ intervju och för att samla in material har sex intervjuer genomförts på två olika skolor. Det sociokulturella perspektivet på lärande utgjorde grunden för analysarbetet. Resultatet visade att lärarna arbetade med strukturerade boksamtal där de tydligt visade och förklarade olika lässtrategiers användning med utgångspunkt i högläsningsböcker. En av studiens slutsatser var att lärarens undervisning, högläsningen och det sociala samspelet mellan lärare-elev och elev-elev är tre huvudfaktorer för att skapa ett effektivt boksamtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)